Alkoholservering i forbindelse med matservering tillates i Tvedestrand fra fredag 22.01.

Stortinget ba tirsdag 19. januar regjeringen sikre at kommuner med lavt smittetrykk skal kunne tillate alkoholservering i forbindelse med matservering. Derfor har Helse- og omsorgsdepartementet innført samme tiltak som var gjeldende nasjonalt før skjenkestoppen ble innført 4. januar.

Det vil si at det fortsatt blir skjenkestopp ved midnatt, og gjester kan ikke slippes inn etter kl. 22.00. Alkoholservering kan kun skje i sammenheng med matservering. Dette trer i kraft ved midnatt natt til fredag 22. januar, dvs. at det i praksis gjelder fra det tidspunkt serveringsstedene åpner på dagtid på fredag.

Kommuner med høyere smittetrykk kan vedta strengere regler enn de nasjonale. I Tvedestrand er det ikke grunn til dette nå, dvs. at det fra førstkommende fredag kan serveres alkohol knyttet til matservering ved kommunens serveringssteder. Men, smittesituasjonen kan endres raskt, og det kan derfor være behov for å innføre lokale regler på et senere tidspunkt hvis det lokale smittetrykket blir stort.