Utslipp av plastpellets i skjærgården

Det har vært et betydelig utslipp av plastpellets som har drevet i land i skjærgården i Ytre Oslofjord og ned til Tvedestrand.

Kommunen er i gang med opprydning på Speken og Askerøya, og foreløpig har vi ikke funnet flere områder. Vi ønsker innspill fra alle som ferdes i skjærgården på flere steder hvor det er aktuelt å rydde opp. Hvis det er noen som ønsker å bidra med dugnadsinnsats knyttet til dette så er det veldig bra, siden platpelletsen er svært uheldig å få ut i naturen. Kommunen har kjøpt inn industristøvsuger siden pellets i store mengder er nesten umulig å få med seg uten hjelpemidler.

Plastpelletsen er bare noen millimeter stor og gjennomsiktig/blakk i fargen. Vi er bekymret for at både fugl og fisk vil oppfatte dette som mat.

Hvis man finner slike pellets ønsker vi at det blir registrert på

Det er kystverket som kommer til å koordinere arbeidet med dette fremover, men inntil videre kan man gjerne kontakte miljørådgiver Martin Due-Tønnessen hvis man har spørsmål.

Informasjonsskriv til fylkesmenn og kommuner om utslipp av plastpellets (PDF, 359 kB)