Omsorgsstønad Hva er omsorgsstønadOmsorgsstønaden innvilges for oppgaver som er omfattet av nødvendig helsehjelp og som ville blitt utført av kommunens helse- og omsorgstjeneste, hvis ikke den pårørende ga hjelpen. Omsorgsoppgavene må foregå i eget hjem.Hvem kan søke? Du som har et særlig tyngende omsorgsarbeid i hjemmet. Den som har et hjelpebehov må ønske at du skal stå for hjelpen. Hva er særlig tyngende omsorgsarbeid?Omsorgsarbeidet må ha et betydelig omfang for at det skal regnes som særlig tyngende. Det legges vekt på: Hvor mange timer arbeidet utgjør Om arbeidet er fysisk eller psykisk belastende Om arbeidet innebærer nattarbeid Om omsorgsarbeidet forventes å vare over tid Om det fører til sosial isolasjon og mangel på fritid og ferie Om den som utfører omsorgsarbeid har omsorg for flere Om søker har omsorgsplikt Hva kreves for å bli innvilget omsorgsstønad?Det må foreligge særlig tyngende omsorgsarbeidSøker må bo eller oppholde seg i kommunenSøker må være berettiget tjenester etter pasient- og brukerrettighetslovenDet må foreligge legeuttalelseIngen har krav på omsorgsstønad. Kommunen vil i de fleste tilfeller gi annen hjelp til den som har behov for hjelp. Kommunen bestemmer også hvor mange timer det skal gis stønad for.Hvis du ikke allerede er innvilget hjelpestønad fra NAV, må du søke om dette samtidig.I saksbehandlingen vil det gjøres vurderinger om omsorgsstønaden skal bli redusert med et like stort beløp som hjelpestønaden.Aktuelle lovbestemmelserPasient- og brukerrettighetsloven Helse- og omsorgstjenestelovenForvaltningslovenRetningslinjerOmsorgslønn (rundskriv)Hvordan går du frem for å få omsorgsstønad?Du må fylle ut eget søknadsskjema når du skal søke om omsorgsstønad. Utfylt søknadsskjema sendes til: Sektor for helse og mestring:TildelingskontoretMobil 90 10 28 65Epost: tildeling.tjenester.omsorg.tvedestrand@tvedestrand.kommune.no Besøksadresse: Lyngmyrveien 57, TvedestrandSøknad om tjenester (DOCX, 68 kB)For mer informasjon eller hjelp til å søke, kontakt aktuell sektor.Klage på vedtaketDu har rett til å klage på vedtaket du får fra kommunen. Du må klage innen fire uker fra du mottok vedtaket. I klagen din må du nevne hvilket vedtak du klager på og hva du ønsker å få endret i vedtaket. Du bør også komme med opplysninger som kan ha betydning for behandling av klagen. Publisert 12.09.2018 17:00 Sist endret 26.09.2025 12:50