Melde om mulig ulovlig byggetiltak

Hvis du ser et byggetiltak du tror er ulovlig kan du melde fra om dette. Vi vurderer alle meldinger og du får en tilbakemelding fra oss.

Hvis du tror det er fare for liv og helse skal du ringe politiet.

Hvis henvendelsen din gjelder gjerder, hekk eller trær vil den mest sannsynlig reguleres av naboloven eller grannegjerdeloven.

Kommunen får mange henvendelser om mulige ulovlige byggetiltak. Mange av disse reguleres ikke av plan- og bygningsloven, men er privatrettslig. Husk at kommunen ikke er et konfliktløsende organ, og tar ikke stilling til rene nabokrangler. I slike saker kan du kontakte konfliktrådet. Mange har også rett til hjelp fra advokat hos sitt forsikringsselskap.

Før du melder

1. Snakk med naboen din først. Det er best å ta en naboprat før du eventuelt kontakter oss. Med en prat over gjerdet får du sikkert vite mer om hva naboen din bygger og hvorfor du ikke har fått beskjed.
  1. Sjekk postlista om det sendt inn en byggesøknad på eiendommen.
  2. Sjekk om tiltaket er unntatt søknadsplikt. Les mer på siden Må jeg søke?

Slik melder du inn til oss

Vi trenger:
* Beskrivelse av hva saken gjelder
* Adresse for tiltaket
* Eventuelt bilder

Informasjonen sendes til post@tvedestrand.kommune.no
Eventuelt per brev til Tvedestrand kommune, Postboks 38, 4901 TVEDESTRAND.

MERK! Meldingen du sender til Tvedestrand kommune er offentlig tilgjengelig informasjon. Det vil si at hvem som helst kan få innsyn i meldingen.

Prosessen videre

Når du melder inn mistanke om ulovlig byggearbeid, sender vi deg et svarbrev som bekreftelse på mottatt melding.

Vi oppretter sak, og undersøker nærmere hvis tiltaket faller inn under plan- og bygningslovens bestemmelser. Saksbehandlingen prioriteres ut fra alvorlighetsgrad.

Som melder blir du ikke automatisk del av videre oppfølging, men kan følge saken på Tvedestrand kommunes postliste.