Testing og anbefalinger

Symptomer på luftveisinfeksjon kan begynne med vage symptomer som for eksempel hodepine og tett nese, eller mer klassiske influensalignende symptomer som som feber, hoste, sår hals og nedsatt allmenntilstand. Symptomene kan være tegn på covid-19.

Fra 12.2.22 er det kun anbefalt at voksne med nyoppståtte luftveissymptomer skal teste seg for covid-19. Dette gjelder også vaksinerte og personer som har gjennomgått covid-19 mindre enn 3 måneder tidligere, som kan få milde symptomer ved covid-19.

Alle barn og unge (inkludert videregående skoler) trenger ikke lenger å teste seg. Om symptomene blir alvorligere eller vedvarer bør lege kontaktes.

For mer informasjon se: Nyoppståtte luftveissymptomer, testing for covid-19 og positiv test - FHI og Smittevernråd for befolkningen - FHI og flytskjema fra FHI:

Selvtester

Helsedirektoratet anbefaler at alle voksne med nyoppståtte symptomer på covid-19 tar en selvtest. Du kan da få ulevert inntil 2 selvtester gratis fra kommunen, en test tas straks, den andre etter 2-3 dager om første test var negativ og symptomene vedvarer. Testene utleveres på kommunehuset, se kontaktinformasjon og åpningstider øverst på siden.

Selvtestene kan nå tas både bak i svelget/halsen og etterpå i nesen for sikrere resultat. Se mer om dette her: Oppdaterte råd om selvtest for covid-19 - FHI

De som ikke har symptomer, men likevel ønsker å ta en test, må selv kjøpe disse på apoteket/dagligvare. Bedrifter og arrangører som skulle ønske testing i forkant av jobb eller arrangement kan selv kjøpe inn fra større grossister.

Helsepersonell vil få tester via sin arbeidsgiver etter gjeldene føringer for å sikre bemanning og lavest mulig risiko for smitte av brukere og pasienter. Det foreligger også en ordning for ansatte i barnehage og skole.

Ved negativ selvtest

Ved negativ selvtest holder du deg hjemme til du er frisk og har vært feberfri i 24 timer. Om symptomene vedvarer flere dager anbefales ny selvtest etter 2-3 dager.

Ved positiv selvtest

Ved positiv selvtest anbefales du å holde deg hjemme i fire dager etter symptomstart og du bør også ha vært feberfri i minst 24 timer før du går tilbake til jobb og normalaktivteter utenfor hjemmet.

Vi anbefaler fortsatt alle å registrere den positive selvtesten: https://pasient.remin.no/tvedestrand

Du vil da få oppdatert og tilpasset informasjon via nettsiden og på sms. Får du ikke dette til kan du ringe kommunens koronatelefon/smittesporingstelefon: 91159301 (hverdager 09-15).

Tidligere ble alle anbefalt å ta PCR-test ved teststasjonen for å bekrefte en positive selvtest. Det har nå blitt endret grunnet stor belastning på laboratoriene ved sykehusene. Derfor har Helsedirektoratet kommet med følgende anbefaling:

Bekreftende PCR-test anbefales IKKE til følgene personer:

• De som har fått tredje vaksinedose (oppfriskingsdose/boosterdose).
  • De som har fått to vaksinedoser OG deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene.

Bekreftende PCR-test eller bekreftende antigen hurtigtest til profesjonelt bruk anbefales til følgende personer:

• Uvaksinerte
  • Personer i risikogrupper – det vil si dem med primær eller sekunder immunsvikt, herunder organtransplanterte og immunsupprimerte.
  • Delvaksinerte personer som ikke har fått tre doser (oppfriskningsdose/boosterdose) og trenger koronasertifikat.

Bekreftende PCR-test anbefales også til personer som søker helsehjelp og hvor bekreftelse har konsekvens for diagnostikk, differensialdiagnostikk og behandling. Dette blir vurdert av lege i hvert enkelte tilfelle der du mottar helsehjelp (fastlege/legevakt/sykehus) og er uavhengig av alder og vaksinestatus.

Det tar normalt 1 – 2 døgn før PCR-testen er analysert, ved økt smitte i samfunnet kan svartiden bli lenger. Du vil selv kunne se svaret på koronatesten din på helsenorge.no. Hvis du ikke har mulighet til å sjekke resultatet her, kan du eventuelt ta kontakt med fastlegekontoret ditt.

Alle som skal på ferie/fritidsreiser til land som krever PCR test før ankomst må selv betale for disse testene, testene kan tas hos fastlege (ved kapasitet) eller hos private aktører.

Det er også mulig å få tatt en profesjonell hurtigtest ved teststasjonen i Tvedestrand, denne blir synlig på digitalt koronasertifikat.

Bestilling av time på teststasjonen

Se informasjonen øverst på siden for kontaktinformasjon og åpningstider.

Husk at teststasjonen ikke kan gi veiledning eller svare på andre spørsmål om korona. Hvis du har helserelaterte spørsmål må du kontakte fastlege.

Skulle du få symptomer utenom åpningstid, forholder du deg som om du er smittet, holder deg hjemme og tester deg med selvtest ved første anledning. Er du alvorlig syk, gjør det du ellers ville ha gjort, ta kontakt med fastlege eller legevakt.

Testing ved fastlegekontorene

Både Tvedestrand legesenter og Tjenna legekontor kan ved behov og indikasjon teste sine pasienter med profesjonell hurtigtest og PCR, dette avtales per telefon med det kontoret der du har fastlege.

Tvedestrand legesenter: 37 19 66 00
Tjenna legekontor: 37 19 67 77

Smittesporing

Etter 12.02.22 er det ikke lenger anbefaling om at personer som er smittet med koronaviruset skal informere øvrige nærkontakter. Mange vil nok likevel fortsatt synes det er fint å bli informert, men det er nå opp til hver enkelt. De som tester positivt vil heller ikke bli kontaktet av smittesporingsteamet, men forholder seg til de nye anbefalingene.

Kommunens smittesporingsteam vil i en overgangsperiode fungere som en kommunal koronatelefon på dagtid 09-15 alle hverdager og nås på telefon: 91159301.

Alternativt kan man ringe nasjonal koronatelefon: 81555015 (hverdager 08-15.30)