Gjennomført kartlegging
Kommunene har i fellesskap fått tildelt Klimasatsmidler for å gjøre en kartlegging av mobiliteten i regionen, det vil si hvor folk reiser, når de reiser og hva slags transportmiddel de bruker. Kartleggingen er gjennomført av Rambøll og basert på ikke-sporbar mobiltrafikk. De har sett på 57 millioner reiser!
Kartleggingen gir kunnskap om dagens situasjon, og om hvilke tiltak vi bør vurdere, f.eks hvor boliger- og næringsområder bør utvikles for å få en mer bærekraftig transport og mer bruk av kollektivtransport, sykkel og gange.
Les hele rapporten "Mobilitetskartlegging i Arendalsregionen (PDF, 10 MB)".
Funn – dagens reisemønstre
Analysen viser at det er stor grad av samhandling mellom kommunene. Arendalsregionen er mer preget av reiser på tvers av kommunene enn det som har kommet frem i tidligere undersøkelser . Arendal sentrum, Grimstad sentrum og Stoa er største destinasjoner.
- Den største reisestrømmen er mellom Arendal og Grimstad med 15 500 daglige turer.
- Arendal er veldig tett knyttet mot Tvedestrand og Froland.
- Grimstad er i mindre grad knyttet til Froland og Tvedestrand og i større grad knyttet til Lillesand og Kristiansand.
Funn - arbeidsreiser
- Arendal tiltrekker seg flest arbeidsreiser, og deretter Grimstad.
- Grimstad er den kommunen som har flest arbeidsreiser vestover mot Lillesand og Kristiansand.
- Tvedestrand tiltrekker seg nesten like mange arbeidsreiser fra øst i Agder som Arendal gjør.
Konklusjoner i rapporten
- I regionen er det et spredt bosettingsmønster, men næringsvirksomhet er mer samlet.
- Det er stor variasjon i transportarbeid mellom ulike områder.
- Arendal og Grimstad sentrum samt Stoa er største destinasjoner.
- Bil har kortest reisetid på de fleste reisene, og bilandelen er 55 %-75 %.
- Hovedutfordringer for kollektivtransporten er tidsbruk «dør til dør» sammenlignet med bil (se kart i rapporten).
- Det er sett på utslipp av Co2 til transport (pr person/dag), og i områdene rundt Arendal sentrum og Grimstad sentrum er det lavest utslipp person på grunn av kortere avstander til de største destinasjonene (hjem, jobb, fritid/kultur)
De mest lavthengende fruktene er:
- Arealplanlegging for bolig og næring/kontor
- Det er stort potensiale for faste kollektivruter i mange områder (bør prioritere enkelte strekninger for god frekvens og framkommelighet, og heller vurdere bestillingstransport i mindre sentrale områder).
- Stort potensiale for flere sykkelreiser i mange områder.
- Parkeringsregime